Collageen draagt bij aan de gezondheid en conditie van het lichaam

Het menselijk lichaam is een complex stelsel dat altijd precies goed in balans moet zijn om gezond te blijven en goed te functioneren. Deze balans wordt gevormd door verschillende componenten, zoals bijvoorbeeld bewegen, maar ook voeding en slaap. Het lichaam is daarnaast ook nog eens zeer zelfvoorzienend als het gaat om het verwerken en produceren van diverse bouwstoffen.

 

Een van deze bouwstoffen die door het lichaam zelf geproduceerd wordt, is collageen. Collageen is een eiwit dat essentieel is voor ieder mens en zorg voor stevigheid van onder andere de spieren, botten en gewrichten. Naast deze stevigheid is collageen ook essentieel voor het zo elastisch mogelijk houden van de huid en een goede conditie van het haar en de nagels.

 

Vanaf het 50e levensjaar maakt het lichaam weinig tot geen collageen meer aan

Een van de voordelen van collageen, is dat dit door het lichaam zelf wordt geproduceerd. Het vervelende, is dat dit niet voor een leven lang geldt en we vanaf een leeftijd van rond de 25 zien dat de productie gestaag begint af te nemen. Over het algemeen duurt dit proces een jaar of 25 en maakt het lichaam rond het 50e levensjaar zeer weinig tot geen collageen meer aan.

 

Het is dan ook niet verwonderlijk dat op deze leeftijd vaak klachten opspelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slijtage van de gewrichten en zaken als artrose, maar ook het haar wordt grijs of we worden kaal en de huid begint rimpels te vertonen. Uiteraard hoort dit bij het ouderdomsproces en gelukkig zijn er manieren waarop je het gebrek aan collageenproductie kan bijvullen.

 

Collageen in voeding en supplementen

Collageen is een zogeheten lijmvormend eiwit dat we terug kunnen vinden in tal van voedingsmiddelen. Zo zit kabeljauw bijvoorbeeld vol met collageen en zijn er ook diverse vleesproducten die boordevol collageen zitten. Vooral producten waarbij merg en botten zijn gebruikt zijn vaak rijk aan collageen, denk hierbij bijvoorbeeld aan bouillon.

 

Niet alleen in vlees en vis, maar ook in plantaardige producten als bladgroenten zoals spinazie en ook in peulvruchten vind je collageen terug. Omdat het lichaam voeding moet verwerken verlies je altijd een deel van het collageen uit de producten die je eet. Er zijn dan ook veel mensen die voor de aanvulling van de collageenbehoefte kiezen voor collageen capsules of collageen tabletten die bestaan uit concentraten waarmee je effectief meer collageen binnen krijgt.