Tips voor gezonde voeten

Gezonde voeten zijn belangrijk om je goed te voelen en om actief te blijven. Wanneer je dus je voeten verwaarloost, dan kan dat leiden tot onnodige pijn en het begin zijn van voetproblemen. Gelukkig is het gemakkelijk om je voeten gezond te houden. Er zijn een aantal tips om jezelf actief en je voeten pijnvrij te houden. Dit geldt niet alleen voor atleten, maar ook voor mensen met bijvoorbeeld diabetes.

Om te beginnen is het van belang dat je je voeten schoon en droog houdt. Je voeten blijven gezond door een goede hygiëne. Maak je voeten grondig schoon en schrob ze met water wanneer je aan het baden bent. Droog ze daarna goed en grondig af. 

Schimmelinfecties

Schimmelorganismen houden van vocht, dus het voorkomen van nattigheid geeft ze minder ruimte  om te gedijen. Het is hierbij van belang dat je alle tenen goed afdroogt en ook de ruimtes tussen je tenen. Het overtollige vocht tussen je tenen kan een voedingsbodem creëren voor beginnende schimmelinfecties.

Onderzoek je voeten op mogelijke problemen. Voer een keer per week een voetonderzoek uit wanneer je een bad of douche neemt. Kijk goed naar je voetzolen wanneer je je voeten afdroogt en kijk tussen je tenen naar de staat van je huid. Kijk ook naar je nagels en constateer of er een verkleuring is, dit zou op nagelschimmel kunnen duiden. Als je diabetes hebt dan moet je elke dag je voeten grondig inspecteren, aangezien diabetes leidt tot een hoger risico op infecties.

Teennagels

Knip je teennagels op de juiste manier. Knip je nagels rechtdoor en vermijd het om te dicht bij de huid te komen of het drastisch afronden van de hoeken van de nagels, omdat dit  pijnlijke, ingegroeide teennagels kan veroorzaken.

Verberg geen onooglijke teennagels met nagellak. Een verkleurde, dikke, gebarsten of afbrokkelende nagel kan een signaal van nagelschimmel betekenen. Het opbrengen van nagellak op een geïnfecteerde nagel kan het probleem erger maken.

Bescherm je voeten in openbare ruimtes. Zorg ervoor dat je doucheschoenen draagt ​​in de sportschool, in kleedkamers en bij openbare zwembaden. Op deze plaatsen kun je gemakkelijk schimmels en infecties oplopen.

Vermijd het delen van sokken en schoenen. Je kunt schimmelinfecties krijgen door schoenen van andere mensen te dragen, evenals sokken die gedragen zijn door een andere persoon.

Zweterige voeten

Ga gezond om met zweterige voeten. Je voeten hebben zweetklieren in overvloed, zo’n 250.000 in elke voet. Transpiratie vormt de perfecte voedingsbodem voor bacteriën. Het dragen van sokken die de voeten droog houden, zal je voeten gezond houden. Sokken die gemaakt zijn van synthetische vezels hebben de neiging om vocht sneller af te voeren dan katoenen of wollen sokken. Vermijd ook het dragen van een buitensporig strakke panty, omdat dit ook vocht vasthoudt.

Draag schoenen die goed passen. Schoenen die te strak zijn, kunnen langdurige voetproblemen veroorzaken. Kies een brede, afgeronde schoen met veel ruimte voor je tenen en een brede, stabiele hak.